Zarówno nasz projekt strategii rozwoju szkolnictwa wyższego, jak i dokument opracowany przez zewnętrzne firmy na zlecenie ministerstwa nauki, zbieżne są w kwestii odejścia od dotychczasowego sposobu finansowania wszystkiego w równym stopniu. Istotą zmian ma być wprowadzanie systemu konkursowo-grantowego, promującego najpotrzebniejsze i najlepsze przedsięwzięcia i to nie tylko naukowe, ale także dydaktyczne i inwestycyjne
Rektorzy są także zgodni w kwestii wprowadzania odpłatności za studia wyższe, jako rozwiązania nieuchronnego w przyszłości, choć jak podkreślano w Toruniu, sprawa ta wymaga w pierwszym rzędzie kompleksowych rozwiązań ze strony państwa.
"Nie można mówić o pełnej i powszechnej odpłatności za studia, bez spójnego systemu gwarantowania pożyczek dla osób, których nie stać na taki wydatek. Obecnie studenci ubiegający się o kredyty, muszą szukać prywatnych poręczycieli, a o takich trudno w mniejszych, zwykle niezamożnych środowiskach, np. na wsi" - zaznaczył prof. Banyś.
Według przewodniczącego KRUP, w roli poręczyciela musi występować w tej sytuacji państwo i zanim nie powstaną odpowiednie mechanizmy z tym związane, powszechna odpłatność sprzeczna będzie z zasadą równego dostępu do edukacji.(PAP)