12 uczelni wyższych i 3 wydziały otrzymały certyfikaty "Uczelnia walcząca z plagiatami" i "Wydział walczący z plagiatami". Wyróżnienia wręczono w piątek w Warszawie w ramach seminarium na temat ochrony własności intelektualnej w internecie. Nagrody przyznaje Fundacja Fresnela. Konieczność sprawdzania oryginalności prac dyplomowych i kształtowania świadomości istnienia praw autorskich - również w przestrzeni wirtualnej - pokazują badania przeprowadzone przez Fundację wśród gimnazjalistów z 10 szkół.
Firma Plagiat.pl od trzech lat przyznaje specjalne certyfikaty uczelniom, które w szczególny sposób troszczą się o jakość oferowanego wykształcenia i konsekwentnie dążą do wyeliminowania z grona swoich studentów osób plagiatujących prace.
Wśród uczelni nagrodzonych w tym roku znalazły się: Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawskie Uniwersytet Medyczny, Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku Białej, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie i Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna.
Trzy nagrodzone wydziały to: Wydział Informatyki Wyższej Szkoły Informatyki w Łodzi, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
Rozdanie certyfikatów zakończyło seminarium "Internet a ochrona własności intelektualnej. Czy należy zmienić prawo?", zorganizowane przez Fundację im. A.-J. Fresnela oraz Plagiat.pl.
Jak tłumaczył podczas spotkania dr Sebastian Kawczyński, prezes Plagiat.pl, polscy internauci w zdecydowanej większości są przeciwni walce z piractwem w sieci, a regulacje dotyczące własności intelektualnej nie są - ich zdaniem - dostosowane do internetowej rzeczywistości.
"Przypadku, w którym uczniowie wykorzystują fragmenty napisanych już artykułów prasowych, by z nich stworzyć oryginalny wiersz w celach niekomercyjnych, nie można oceniać nagannie" - mówił dr Kawczyński.
Podkreślił jednak, że czym innym jest działanie niekomercyjne - które należy wspierać - a czym innym wykorzystywanie czyjejś pracy dla osiągania własnych korzyści.(PAP)